با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

راهنمای ارسال محصول برای تازه‌کارها

نویسنده: حامد آقاجانی

بسیار خوب! پس شما هم به جمع غرفه‌داران باسلام پیوستید و منتظر اولین سفارش‌اید. تبریک! حالا احتمالا سؤال‌های مختلفی در ذهنتان آمده که چقدر وقت دارید برای آماده‌سازی و ارسال سفارش و چطور بسته‌بندی کنید و چطور به دست مشتری برسانید و از کجا بفهمید که مشتری‌تان از خریدش راضی بوده یا نه. جای نگرانی نیست. همه این‌ها را با هم مرور می‌کنیم و اولین سفارش‌تان را به بهترین شکل ممکن به دست صاحبش می‌رسانید.

از کجا بفهمیم سفارش جدید داریم؟

اگر سفارش جدیدی برای شما بیاید، حتما از یکی از راه‌های زیر خبردار می‌شوید:

  • پیامک: به شرطی شماره تلفن همراهتان را در اطلاع غرفه‌ ثبت کرده باشید.
  • تماس تلفنی از باسلام: اگر شماره همراهتان در غرفه نباشد، از دفتر باسلام با شما تماس خواهند گرفت و سفارشتان را به شما خبر خواهند داد.
  • از بخش مدیریت غرفه در سایت: بر روی دکمه «مدیریت غرفه من» در گوشه سمت چپ بالای سایت کلیک کنید. در بخش «کالاهای فروخته شده» می‌توانید فهرست سفارش‌های جدید را ببینید.
  • از طریق اپلیکیشن باسلام روی گوشی همراه: در بخش مدیریت غرفه، قسمتی هست به نام «سفارشات» که سفارش‌های جدید آنجاست.

تذکر: با مشتری تماس نگیرید!

به زودی امکان ارتباط مستقیم شما با مشتری از طریق شبکه اجتماعی باسلام فراهم خواهد شد. ولی تا آن زمان، حتی اگر شماره تلفن مشتری هم در دسترس شماست، لطفا مستقیما با آن‌ها تماس نگیرید. چون هر خرید مشتری گاهی شامل چند سفارش از تولیدکننده‌های مختلف است و ممکن است تماس گرفتن مستقیم با شماره مشتری، باعث ایجاد نارضایتی او شود. بنابراین، تا زمان آماده شده امکان ارتباط مستقیم از طریق شبکه اجتماعی باسلام، برای ارتباط با مشتری، از بخش «ارتباط با مشتریان» باسلام کمک بگیرید. اگر در فکر تبلیغ بیشتر محصولتان هستید، می‌توانید در بسته‌ای که برای مشتری می‌فرستید، اقلام تبلیغاتی و اشانتیون هم بگذارید.

 

خوش‌قول باشید تا مشتری‌تان باز هم بیاید

خوش‌قولی شما یکی از سرمایه‌های اصلی غرفه شماست. به زمانی که در غرفه‌تان برای آماده‌سازی محصول نوشته‌اید وفادار باشید و سعی کنید حتی قبل از پایان زمانی که قول داده‌اید، محصول را برای مشتری ارسال کنید.

حواستان به موجودی انبارتان باشد که با سفارش‌های جدید، غافلگیر نشوید و از زمان آماده‌سازی عقب نمانید. اگر فکر می‌کنید زمان آماده‌سازی شما کافی نیست، غرفه‌تان را ویرایش کنید و زمان درست‌تر را جایگزین کنید.

 

با چه شیوه‌ای محصول را برای مشتری بفرستم؟ پست؟ پیک؟ باربری؟

اینکه سفارشتان را با چه شیوه‌ای بفرستید، کاملا بستگی به انتخاب مشتری در هنگام سفارش دارد. یعنی از میان گزینه‌هایی که شما در غرفه‌تان معرفی کرده‌اید، یکی را انتخاب کرده که ممکن است پست، پیک، باربری یا تحویل در محل تولید باشد. طبیعتا شما باید تابع سفارش باشید و بر اساس آن عمل کنید. البته در سایت کنونی باسلام فقط دو گزینه «پست سفارشی» و «پست پیشتاز» وجود دارد، ولی به زودی‌ گزینه‌های باربری، پیک، تحویل در محل و... نیز اضافه خواهد شد.

 

در قسمت مدیریت غرفه، از بخش «کالاهای فروخته شده» با کلیک روی دکمه «پیش‌نمایش» هر سفارش می‌توانید انتخاب مشتری برای شیوه ارسال و آدرسی را که باید برای آن ارسال کنید ببینید.

 

تغییر احتمالی شیوه ارسال

اگر به هر دلیلی مجبور به تغییر شیوه ارسال شدید، حتما با واحد خدمات مشتریان باسلام تماس بگیرید تا آن‌ها با مشتری شما هماهنگ کنند و مابه‌التفاوت هزینه ارسال نیز محاسبه شود. اگر فکر می‌کنید برخی از این روش‌ها برای ارسال محصول شما مناسب نیست، غرفه‌تان را ویرایش کنید و فقط گزینه مناسب‌ خودتان را در شیوه ارسال بگذارید. در این زمینه، حتما با مشاوران باسلام صحبت کنید.

 

بیمه کالای قیمتی

اگر محصول شما جزء اقلام قیمتی است، حتما مسئولان پست را در جریان بگذارید و از بیمه مناسب محصولتان استفاده کنید. بسته‌بندی محصولات قیمتی نیز از اهمیت دوچندان برخوردار است.

هزینه پست

شما برای ارسال محصولتان هیچ هزینه‌ای نمی‌کنید. در حال حاضر به عنوان حمایت از کسب‌وکارهای اصیل و سنتی و جهت تشویق خریداران و ایجاد رونق در بازار، ۷۰ درصد هزینه ارسال محصول شما با افتخار به عهده باسلام است و مابقی هزینه پست را نیز مشتری در هنگام سفارشش پرداخت می‌کند. پس از اینکه سفارش را ارسال کردید، رسید پست را برای واحد ارتباط با مشتریان باسلام بفرستید تا هزینه آن به شما پرداخت شود و پیگیری‌های بعدی مانند ارزیابی رضایت مشتری نیز توسط این بخش انجام شود.

 

درباره پست، قلق‌های ریز هم وجود دارد. از امکانات جانبی پست، تا حقوقی که شاید از آن‌ها باخبر نباشید و یا امتیازهایی که اداره پست به ارسال‌های پرتکرار و صاحبان مشاغل می‌دهد. حتما با روابط عمومی دفتر پستی که با آن کار می‌کنید، گفت‌وگو کنید و درباره خدمات‌شان بپرسید.

 

سعی کنید از حداکثر ظرفیت تعرفه‌های پستی به نفع مشتری استفاده کنید. به عنوان مثال، تعرفه‌های پستی به صورت گرمی افزایش نمی‌یابد و بر اساس کیلوگرم است. یعنی از نظر هزینه پستی بین یک بسته ۹۰۰ گرمی و یک بسته ۱۱۰۰ گرمی تفاوت تعرفه وجود دارد ولی بین هزینه پستی یک بسته ۱۱۰۰ گرمی و یک بسته ۱۹۰۰ گرمی تفاوتی نیست؛ چون هر دو ذیل یک تعرفه قرار می‌گیرند. بنابراین، حتما تعرفه‌های پستی را به دقت مطالعه کنید و سعی کنید در تنظیم وزن بسته طوری عمل کنید که از حداکثر ظرفیت تعرفه‌ای که به بسته شما تعلق می‌گیرد، به نفع مشتری استفاده کنید. به بیان دیگر، کالاهای خود را در اندازه‌هایی به مشتری عرضه کنید که وزن آن پس از بسته‌بندی پستی در مرز حداکثری تعرفه پستی (نزدیک به یک، دو یا سه کیلو و...) قرار بگیرد. با این کار رضایت مشتری‌تان را بیشتر جلب خواهید کرد.

بسته‌بندی ایمن و زیبا

بسته‌بندی محصول شما باید دو ویژگی خیلی مهم داشته باشد که هر دو در رونق غرفه شما نقش حیاتی دارد:

  • ایمن باشد و تا رسیدن محصول شما به دست مشتری، از آن محافظت کند. ایمنی بسته‌بندی، بسته به جنس کالایی که ارسال می‌کنید، فرق می‌کند و باید برای محصول خودتان بهترین نوع بسته‌بندی را یاد بگیرید. اگر بسته‌بندی ایمن نباشد و در مسیر آسیب ببیند، خسارت آن به عهده شما خواهد بود؛‌ ولی خسارت مهم‌تر این است که اعتبار شما نزد مشتری‌تان آسیب خواهد دید. البته اگر مقصر آسیب، اداره پست باشد، محصول شما بیمه است و باسلام برای جبران خسارت شما از طریق پست، پیگیری خواهد کرد.
  • زیبا باشد. به بسته‌بندی محصولتان به عنوان تبلیغ نگاه کنید. کاری کنید مشتری شما نتواند بسته‌بندی محصولی که برایش فرستاده‌اید را از خاطر ببرد و حتی عکس آن را به دیگران نشان دهد.
  • آدرس گیرنده و فرستنده را به صورت واضح و خوانا بنویسید.

تذکر: اگر دوست دارید حرفه‌ای‌تر بسته‌بندی کنید، به راهنمای بسته‌بندی باسلام مراجعه کنید.

 

ارسال محصول، پایان کار نیست

وقتی محصولتان را ارسال کردید، کار تمام نشده است. تازه اول کار است. حتما با بخش ارتباط با مشتریان باسلام تماس بگیرید و این کارها را دنبال کنید:

  • اطلاع دادن زمان ارسال محصول. بخش ارتباط با مشتریان، به خریدار شما در این باره خبر می‌دهد تا بداند چه روزی باید منتظر دریافت بسته‌اش باشد.
  • پس از ارسال محصول، اطلاعات رسید پستی‌تان (کد مرسوله، بارکد، هزینه پست و...) را به بخش ارتباط با مشتریان بدهید تا باسلام کل هزینه‌ای که برای پست داده‌اید را به شما پرداخت کند.
  • از رسیدن محصولتان به دست مشتری و از اینکه از محصول شما رضایت داشته است، مطمئن شوید. از طریق بخش ارتباط با مشتریان، انتقادها و پیشنهادهای مشتری‌هایتان را دریافت کنید و در محصول‌ها و سفارش‌های بعدی به آن‌ها توجه کنید.
25 خرداد 1396 نوشته : تحریریه دسته : کارگاه ارتقا و بهبود غرفه , یادداشت

نظرات سایر کاربران
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
این یکی از راهنمایی های خوب باسلام بود. دست مریزاد. فقط اونجا که به راهنمای بسته بندی باسلام اشاره کردید لینک نداشت.
انیس آذین
انیس آذین
انیس آذین
خیلی ممنون. خیلی عالی همه چیز به طور کامل و واضح توضیح داده شده.
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )